Czym jest zbilansowana dieta?

Jednym z głównych czynników wpływających na coraz częstsze występowanie tak zwanych chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, otyłość czy nadciśnienie, są niewłaściwe nawyki żywieniowe. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że to, co jemy, wpływa nie tylko na naszą linię, ale również zdrowie i samopoczucie. Dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta, czyli jadłospis ułożony tak, by dostarczać naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników w odpowiednich ilościach.
Zacznijmy od tego, czego powinniśmy unikać, czyli przede wszystkim tak zwanej żywności wysoko przetworzonej. Są to produkty, które w wyniku wielokrotnej obróbki oraz dodatku szeregu substancji chemicznych, takich jak konserwanty, spulchniacze, sztuczne aromaty, utraciły swoje pierwotne walory odżywcze. Prawie wszystkie szeroko dostępne dania gotowe oraz żywność typu fast food ma właśnie takie właściwości. Dostarczają one pokaźnych ilości węglowodanów i tłuszczów nasyconych, oraz znikome – witamin i minerałów koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponadto w diecie przeciętnego Polaka zdecydowanie brakuje świeżych warzyw i owoców, przy jednoczesnym nadmiarze mięsa i nabiału.
Bardzo istotne jest zwiększenie w swoim jadłospisie ilości owoców i warzyw, jednak większość osób nie wie, jak je prawidłowo przygotowywać, tak, by zachowały smak oraz właściwości. Dlatego warto wzbogacić swoją kuchnię o przepisy z książek kucharskich lub blogów poświęconych kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Mięso dostarcza organizmowi wszystkich aminokwasów, z których są zbudowane białka zwierzęce, w tym ludzkie. Jednak aminokwasy obecne w warzywach i owocach są lepiej przyswajalne, istotne jest tylko to, żeby spożywane rośliny były różnorodne – wtedy również otrzymamy pełny zestaw aminokwasów, za to pozbawionych tłuszczów nasyconych. Od razu dostarczymy organizmowi również witamin i minerałów w odpowiednio wysokich dawkach. Dania jarskie nie tylko urozmaicą naszą dietę, ale również przyczynią się do poprawy naszego samopoczucia i sylwetki.
Oprócz witamin, białka i minerałów organizm potrzebuje również węglowodanów, inaczej cukrów, które są naszym głównym „paliwem”. Cukry dzielą się na proste i złożone; w naszej diecie powinny dominować te drugie. Cukry złożone występują na przykład w zbożach, a co za tym idzie – chlebie, kaszach i makaronie. Jednak należy pamiętać, że z ilością cukrów też nie można przesadzić, a gotowe produkty, jak pieczywo, najlepiej wybierać pełnoziarniste i o naturalnym składzie.

Przeczytaj więcej na unipex.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *