Zioła na odporność – co warto brać jesienią?

0
78

W czasie pandemii koronawirusa równie ważne, jak zachowanie wysokiego poziomu higieny i dystansu społecznego, jest wsparcie układu odpornościowego. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy narażeni nie tylko na atak Sars-Cov-2, ale także innych wirusów i bakterii, warto pomyśleć o suplementacji. Nie musi ona jednak oznaczać od razu łykania tabletek. Cennym wsparciem dla układu immunologicznego mogę okazać się preparaty ziołowe, które wspierają odporność.

  1. Jakie zioła wspierają odporność?
  2. Leki z kuchni

Jakie zioła wspierają odporność?

Lista ziół, które można wykorzystywać w leczeniu wielu chorób, jesiennych infekcji, a także w celu wzmocnienia odporności jest stosunkowo długa. Chodzi przede wszystkim o te z roślin, które zawierają w sobie wiele witamin i wykazują działanie antyoksydacyjne. Ich skuteczność wynika bowiem z tego, że niszcząc wolne rodniki, wzmacniają organizm. Im mniej w organizmie wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się organizmu (a często także przyczyniają się do rozwoju nowotworów), tym silniejszy i odporny na infekcje staje się organizm. Robiąc zakupy z sklepie zielarskim online warto zwrócić uwagę na:

  • czarny bez – można sięgnąć zarówno po preparaty z kwiatów tej rośliny, jak i jej owoców; są one cennym źródłem witamin C i A, wielu antyoksydantów i minerałów; w okresie jesienno-zimowym szczególnie poleca się syrop z czarnego bzu; w trakcie walki z infekcją również warto go przyjmować, ponieważ ułatwia wykrztuszanie, działa napotnie i skraca czas trwania infekcji;
  • dzika róża – roślina, po którą bardzo chętnie sięgały nasze babki, przygotowując różnego rodzaju syropy i nalewki; dzika róża zawiera bardzo duża witaminy C, jak również A, B, E i K. Działa antyoksydacyjnie, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie;
  • aloes – najczęściej dostępny w postaci soku z aloesu, bardzo dobrze działa na układ pokarmowy, ponieważ utrzymuje właściwy skład flory bakteryjnej (z tego powodu jego suplementację zaleca się stosować przez cały rok), ponadto działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie.; po żel z aloesu sięga się natomiast w przypadków problemów skórnych, z którymi także świetnie radzi sobie ta roślina;
  • żeń – szeń – znany przede wszystkim z właściwości pobudzających, natomiast warto wiedzieć, że przyczynia się on także do niszczenia drobnoustrojów przez limfocyty T – pobudzają je do tego zawarte w żeń-szeniu ginsenozydy; 
  • czystek – bardzo popularny środek, który jest cennym źródłem polifenoli o właściwościach antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych. 

Leki z kuchni

Oprócz ziół, soków i naparów z roślin wzmacniających odporność, warto także sięgać po rośliny, z których chętnie korzysta się kuchni. Wzmocnienie ich obecności w codziennych potrawach może w znaczący sposób przyczynić się do poprawy odporności. W medycynie naturalnej szczególnie ceni się:

  • czosnek – zawierający wiele minerałów, witamin (A, C i z grupy B), a także  alliinę, która przechodzi w allicynę. Ta ostatnia ma  właściwości bakteriobójcze oraz grzybobójcze. Osoby, które jednak odrzuca smak i zapach czosnku mogą sięgnąć po suplementy z https://www.izielnik.pl/ bazujące na czosnku, ale bez jego charakterystycznego zapachu;
  • cebula – zawiera allicynę oraz szereg witamin i minerałów; działa przeciwbakteryjnie; pomaga także w leczeniu ran;
  • oregano – olejek działa przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczo dzięki zawartości karwakrolu. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here